
International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

81 

Nigerian Press Coverage of the 2015 Elections: What has 

Ownership Got to Do with It? 
 

Angela Nkiru Nwammuo PhD1      Leonard Onyekachukwu Nwachukwu Edegoh PhD1      Uduot Iwok2 

1.Department of Mass Communication, Chukwuemeka Odumegwu Ojukwu University, Igbariam Campus, 

Anambra State, Nigeria 

2.Department of Communication Arts, University of Uyo, Uyo, Akwa Ibom State, Nigeria 

 

Abstract 

If ownership can make a critical difference in media coverage of issues, then the interesting spectacle in Nigeria 

where new wave of politicians now establish media houses should result in distinctive journalistic patterns in 

salient areas especially in the coverage of political events. This study was therefore aimed at examining how four 

Nigerian newspapers with two ownership structures covered the 2015 elections in Nigeria. The Vanguard and 

The Guardian newspapers (owned by businessmen) and The Sun and The Nation newspapers (owned by 

politicians) were analysed. The scope of the study was between December 2014 to April 2015, and 6398 stories 

were got from 92 copies of the four dailies. Findings indicated that newspapers owned by politicians were 

guided by the political interest of their financiers while newspapers owned by businessmen were neutral in the 

coverage of the 2015 elections. This study confirms Altschull’s (1984) theory of media ownership and therefore 

concludes that media products reflect the preferences of the dominant power structures.  

Keywords: Nigerian press, Coverage, 2015 elections, Ownership structure, Media ownership.     

 

1. Introduction 

A nation’s mass media coverage of issues reflects the views of those who hold and control economic and 

political power. And if media contents are to be perceived as the products of unspoken cultural values and beliefs 

by which people’s lives are controlled, then it makes sense to assert that media contents such as news, features, 

editorials, opinions, etc, reflect the preferences of the dominant power structure (Anim, 2007). The media in their 

day to day operations seem to be imposing this dominant ideology on their audiences. This is done as the media 

perform the agenda-setting function. The question then becomes: whose agenda are the media setting? Is it the 

agenda of the powers that be? The media not only set the agenda for issues or persons that they want to portray 

as important, but they also transfer the salience of specific attributes belonging to those potential objects of 

interest (Griffin, 2000). 

 Galadima and Enighe (2001, p. 62) state that the media area often in liberal theory referred to as the 

“Fourth Estate”, and the “Watchdog of the society”, meaning that the media exist as an organ of information 

sourcing and dissemination, education, promotion, surveillance, social enlightenment and mobilisation. Ndolo 

(2005, p. 21) further avers that Lasswell (1948), Wright (1960), and McQuail (1987) are among the many 

scholars that have studied the functions of mass media and they identified surveillance, correlation, cultural 

transmission, entertainment, mobilisation, personal identity, integration and social interaction as the major 

functions of mass media. These functions set the media apart as an important factor in the relationship between 

the government and the governed. 

In performing the functions of agenda setting as well as the other core functions, the press sometimes 

deviates from the concept of objectivity for which it is known. In this regard, the common saying that “He who 

pays the piper dictates the tune” comes to play. Media ownership is an important factor that determines the 

contents of the mass media.  Olusola (2010, p. 243) shares this view and maintains that “The interest of the 

media owner is a factor that is always taken into consideration in the presentation of any media content.” Media 

organisations owned by the government are often accused of serving as government mouthpiece or megaphone 

instead of serving the public interest. In the same way, media organisations owned by private individuals and 

politicians are, also said to be biased of their owners, and most of the time profit-driven in their coverage. These 

assertions are in tandem with the views of Umechukwu (2001, p. 85) that “The Nigerian press has often been 

accused of aggravating the ugly situation through sinister prevarication in their reportage of events (politics, riots, 

religious conflicts, etc.).  

 

2. Theoretical Underpinning   

Theories are important in research exercise in that they lend themselves to various texts and analyses such that 

the phenomenon of interest to the researcher is “explained, clarified and even predicted as the case may be” 

(Edegoh, Ezeh and Samson, 2015, p. 64). This study is anchored on the Theory of Media Ownership. McQuail 

(2005, p. 226-7) informs that Altschull (1984) developed the Theory of Media Ownership, adding that Altschull 

contends that “the content of the press is directly correlated with the interests of those who finance the press” 

(Altschull, 1984, p. 254). 



International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

82 

 Fundamental to an understanding of media structure is the question of ownership and how the powers 

of ownership are exercised. The belief that ownership ultimately determines the nature of media content is not 

just a Marxists theory but virtually a common-sense axiom. As implied by Altschull, it is not just ownership that 

counts; it is the wide questions of who actually pays for the media products. McQuail (2005) argues that the 

central issue which arises under the theory is the extent to which media organisations can claim to exercise 

autonomy in relation to their owners, and to other direct economic agencies in their environments, especially 

those who provide operating funds: investors, advertisers, sponsors. According to Altschull’s (1984) dictum that 

“The content of the news media always conforms to the interests of those who finance the press”, the answer is 

fairly clear and also consistent with the principle of the free press theory in its “market” version. 

 The crux of the matter is that the autonomy of media outlets is given within the boundaries of owner’s 

profit – where the media outlets is commercially owned, the content will reflect the point of view of the news 

organisation’s owners and advertisers. Where the outfit fits into what Altschull calls an “interest pattern”, the 

content mirrors the concerns and objectives of whoever is providing the financing. 

 Shoemaker and Reese (1991) have attempted to refine and extend Altschull’s work. Their theory of 

media ownership and news content points out that the owners of media organisations have the ultimate power 

over the news content of the newspaper. They contend that the primary focus of a news organisation owned by a 

publicly held corporation is to make a profit and objectivity is seen as a way of attracting the readers desired by 

company. Though in some rare cases, the owner may choose to make the readers interest his or her priority. The 

content of the news is built into the economic objectives of the owner secondary to an ideology such as 

promoting a particular agenda. The organisation cannot indefinitely ignore the economic goal. Especially when 

media firms are owned by stockholders, public service is usually sacrificed for the sake of profitability.           

 Shoemaker and Reese (1991) have found that news organisations funded primarily by commercial 

sources are far more likely to use objectivity and newsworthiness as their principal standards in making news 

judgments. The reason, Shoemaker and Reese (1991) said, is that a commercial media outlet is more responsive 

to its audience and advertisers, both of who, desire these qualities. They further found that news organisations 

that are financed primarily by “interest” sources are far less likely to place emphasis on objectivity and 

newsworthiness. Instead, their content is more likely to reflect the thinking of the special interest group or groups 

that control them. Thus, Shoemaker and Mayfield (1987) explain: “Media content” is “the product of the 

complex set of ideological forces held by those who fund the mass media” (Shoemaker & Mayfield, 1987, p. 30). 

 Shoemaker and Reese (1991) also point out the important role that ownership plays in news media 

organisation. They argue that, “although news departments may be organisationally differed from the larger firm, 

content is still controlled indirectly through hiring and promotion practices” (Shoemaker and Reese, 1991, p. 

144). For example, newspapers usually endorse political candidates who echo the owner’s or publishers’ 

political attitude. In fact, ownership has become such a powerful force behind the media organisation that not 

only editorials and columns but also the coverage of news and features reflects the political beliefs or interest of 

the owners. 

This present study aims to build on the work of Altschull, Shoemaker and Reese by applying the Theory of 

Media Ownership to newspapers owned by politicians and businessmen in the coverage of electoral issues in 

Nigeria.  

 

2.1 Review of Literature 

In 1993, Kenney and Simpson first conducted a study to examine the relationship between newspapers’ 

ownership and coverage of the Presidential campaign. Shoemaker and Reese’s (1991) Theory of Media 

Ownership as it concerns news content was used in the study. Kenney and Simpson analysed the news coverage 

of the publicly owned Washington Post and privately owned Washington Times. The analysis of these two 

dailies provided good evidence to test the theory of Shoemaker and Reese because they are of different types of 

ownership and financing. The study found that the Washington Times was more biased in its coverage of the 

1988 Presidential campaign than the Washington Post. As a privately owned newspaper, the Washington Times 

supported conservative values and anti-communist views. It endorsed George Bush in the 1988 campaign for 

Presidency, which was reflected in the bias of its coverage (Kenney & Simpson, 1993). On the other hand, the 

publicly owned Washington Post presented balanced and neutral coverage of the Presidential campaign. 

 Kenney and Simpson’s study was the first attempt to test the ownership theory of Shoemaker and Reese, 

and it found great evidence to support the theory, but it was limited in examining only two newspapers. The 

study did not compare the political views of the Washington Times with that of New World Communications, the 

owner of the newspaper. Thus, the study ignored an important perspective of the media ownership theory of 

Shoemaker and Reese (1991), “that newspaper content will reflect the political views of the owner”. As stated 

before, ownership has become an influential force behind media organisations. Not only editorials and columns 

but also the coverage of news and features would reflect the political beliefs or interest of the owners. 

Newspapers usually endorse political candidates who echo the owner’s or Publisher’s political attitude 



International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

83 

(Shoemaker & Reese, 1991). 

 Similarly, Akhavan-Majid and Bouderau (1995) examined the editorial role perception of chain-owned 

and independent newspapers. With control for the size of newspapers, there was no difference in editorial role 

perceptions. Perception changed due to size of newspapers, not due to ownership. Some studies addressed 

questions about effects of ownership and the size of newspapers on space and allocation of different kinds of 

content. Lacy (1991) found that ownership did-not have an effect on how news space was allocated: yet group-

owned newspapers, when “compared to independently-owned ones, had shorter stories and devoted more space 

and stories to editorial and op-ed material. 

 Olusola (2010) carried out a study on ownership and the coverage of Child’s Rights in the Nigeria 

Newspaper. The investigated how media ownership affects the issue of the child against the backdrop of the 

challenge the media have in this respect. The study, through content-analysis examined two national newspapers 

of different ownership structures, government owned and privately-owned. The findings show some differences 

in the pattern of coverage adopted by the two newspapers. While coverage of child rights by the newspapers was 

generally low, government-owned newspaper did a little better in handling some areas of the reportage than the 

privately-owned newspaper. 

 

2.2 Purpose and Scope of the Study 

The purpose of this study was to find out the extent to which ownership structure affect coverage of electoral 

issues by Nigerian newspapers. Specifically, the study critically analysed how ownership structure influenced 

coverage of the 2015 elections in Nigeria. Since Udoakah (1998) and Anim (2004) have affirmed that regional 

groupings of newspapers play decisive roles in their coverage of political affairs in Nigeria, this present study 

takes a different dimension in looking at whether ownership has any role to play in the coverage of all issues and 

specifically, politics. The scope covers December 2014, February 2015, March 2015 and April 2015 which were 

the months for the party primaries, gubernatorial and Presidential elections in Nigeria. 

 In selecting the newspapers, the following assumptions were made. 

• The four newspapers represent two distinct ownership structures; 

• The Vanguard and The Guardian are owned by businessmen; 

• The Sun and The Nation are owned by politicians; and 

• The four newspapers are dailies. 

The Vanguard was established in 1983 by Sam Amuka Pemu, a businessman. It is independent of political 

control and a national daily. 

 The Guardian was established in 1983 by Alex Ibru as a business entity. It is independent of political 

control and a national daily. 

 The Sun was established in 2001 by Orji Uzor Kalu, a politician and the former Governor of Abia State- 

Nigeria. It is politically controlled and a daily. 

 The Nation was established in 2006 by Ahmed Bola Tinubu, a politician and the former Governor of 

Lagos State. It is politically controlled and a daily. 

 The two politicians- Orji Uzor Kalu and Ahmed Bola Tinubu belong to PDP – Peoples’ Democratic 

Party and APC – All Peoples’ Congress respectively. 

 

2.3 Research Questions 

The study was guided by the following research questions: 

1. What is the nature of coverage given to issues by the four dailies under the study? 

2. Did ownership structure of the four dailies influence the level of coverage given to national issues 

especially 2015 elections? 

3. Did the owner’s affiliation to a political party influence the amount of coverage given to 2015 elections. 

4. Did the owner’s affiliation to a political party influence the prominence given to 2015 elections. 

5. Did ownership structure influence the direction of coverage given to the 2015 elections? 

6. Did owner’s affiliation to a political party influence the purpose of coverage given to 2015 elections? 

 

3. Method 

Content analysis was employed as the research method. All newspapers published in Nigeria from December 

2014 to April 2015, served as the universe of the study. To study all issues of these papers was not possible. So 

careful selection of these dates was made thus: 

 



International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

84 

Table 1: Sample of Selected Newspapers and Dates 

S/N FOCUS EDITIONS REQUIRED 

1 PDP Gubernatorial Primaries of 8th Dec. 2014 Dec. 8,9,&10, 2014 

2 PDP Presidential Primaries of 10th -11th Dec. 2014 Dec. 19, 11 & 12 2014  

3 APC Presidential Primaries of 4th Dec. 2014 Dec. 4, 5, & 6, 2014 

4 APC Presidential Primaries of 10th Dec. 2014 Dec. 10, 11 & 12, 2014 

5 Election Postponement by INEC on 7th Feb. 2015 Feb. 7, 8, & 9 2015 

6 Presidential Election and Declaration of Winner on 28 – 31st 

March 2015 

March 28, 29, 30 & 31st 2015 

7 Governorship Elections and Declaration of Winners on April 11th 

– 13th 2015. 

April 11, 12, 13 & 14 2015 

 Total 19 x 4 = 76 

In all, 76 copies of Vanguard, Guardian, Sun and Nation were analysed in this study. So it was a census 

study of all the selected dates. 

 

3.1 Types of Coverage/Coding Category 

This study analysed only the news stories published in the months of December 2014, February 2015, March 

2015 and April 2015 by all the four dailies used in this study. 

 The researchers constructed a coding category that met the specific needs of the study. The following 

categories were designed to measure the coverage inclination of the newspapers in terms of direction of coverage, 

prominence/ placement of political stories and purpose of the story. The units of analysis used in measuring 

direction of coverage include negative and neutral. The prominence given to the story was measured by looking 

at whether the story appeared in either front page, back page or inside page. In measuring the purpose of the 

story, the researchers looked at whether the story was to educate, influence, or castigate any political candidate 

or party. 

 To ensure that the agreement between coders was objective, the coded entries were subjected to 

intercoder reliability test using Scott’s pi index. The intercoder reliability coefficients ranged from 75 to 89. The 

data generated from the study were quantitatively analysed. 

 

4 Analysis of Findings 

The data directly related to the research questions were analysed as follows: 

Research Question 1: What is the nature of coverage given to issues by the four dailies under study? Table 2 

below shows the generated data that guided the analysis of this question: 

Table 2: Coverage of Issues by the four dailies 

Story Genre Vanguard Guardian Sun Nation Total 

Politics 719 557 732 822 2830 

Economics 359 397 70 155 981 

Sports 195 205 167 157 724 

Arts/Entertainment 135 256 108 153 652 

Education 55 74 61 36 226 

Law 69 30 18 25 142 

Religion 56 38 31 28 153 

Health 75 85 37 31 228 

Crime 87 36 82 66 271 

Terrorism 54 47 37 53 191 

Total 1804 1725 1343 1526 6398 

Results of the analysis produced a total of six thousand, three hundred and ninety-eight news stories. 

The vanguard newspaper published a total of 1804 (28%) of the stories while The Guardian had a total of 1725 

(27%) of the stories. The sun newspaper published 1343 (21%) of the stories while its counterpart, The Nation 

had a total of 1526 (24%) of the entire stories. This shows that newspapers owned by businessmen published 

higher stories of 3529 (55%) while newspapers owned by politicians published fewer stories of 2869 (45%). 

Research Question 2: Does ownership structure influence coverage of 2015 elections. 

Another interesting aspect of the result is on the amount of coverage given to each subject by the two structures 

of ownership represented by the newspapers. Politics had a total of 2830 (44%) of the entire stories published by 

the four dailies. This makes political stories the highest of the entire stories published. Out of this 2830 (44%), 

politically owned papers (Sun and Nation) had a total of 1554 (55%) while business-owned papers (Vanguard 

and Guardian) published fewer political stories of 1276 (45%). This shows that papers owned by politicians are 

more politically inclined in their coverage while papers owned by businessmen are more interested in the 



International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

85 

coverage of economic stories. This could also be deduced from the fact that papers owned by businessmen 

published a total of 756 (77%) out of the 981 economic stories published by all the dailies while those owned by 

politicians published only 225 (23%) of economic stories. The same goes for other story genres as shown by 

table 3 below. 

Table 3: Distribution of Story Genres According to Ownership Structures 

Story Genre Papers owned Businessmen  Papers owned by Politicians Total 

Politics 1270 (45%) 1554 (55%) 2830 

Economics 756 (77%) 225 (23%) 981 

Sports 400 (55%) 324 (45%) 724 

Entertainment 391 (60%) 261 (40%) 652 

Education 129 (57%) 97 (43%) 226 

Law 99 (70%) 43 (30%) 142 

Religion 94 (61%) 59 (39%) 153 

Health 160 (70%) 68 (30%) 228 

Crime 173 (64%) 98 (36%) 271 

Terrorism 123 (64%) 68 (36%) 191 

Total 3601 2797 6398 

The data in table 3 clearly show that newspapers owned by politicians publish more of political stories 

while paying lesser attention to other story genres. This shows that ownership structure influenced the coverage 

of issues during the period of the study. 

Research Question 3: Did owner’s affiliation to a political party influence the amount of coverage given to 

2015 elections? Findings indicated results shown in table 4 below: 

Table 4: Coverage given to political parties, by the four dailies 

Newspapers PDP APC Both Others Total 

The Vanguard 60 (8%) 45 (6%) 36 (5%) 578 (81%) 719 

The Guardian 24 (4%) 19 (3%) 26 (5%) 488 (88%) 557 

The Sun 275 (38%) 177 (24%) 122 (17%) 158 (21%) 732 

The Nation 169 (21%) 260 (32%) 138 (17%) 255 (30%) 822 

Total 528 501 322 1479 2830 

The table above shows that The Vanguard and The Guardian published other political issues that had 

nothing to do with one party alone. This is shown in the high percentage of “others” with 578 (81%) and 488 

(88%) respectively. It could therefore be said that the two newspapers owned by businessmen balanced their 

reports by being neutral in the coverage of 2015 elections. The Sun and The Nation (papers owned by politicians) 

based their coverage on the political interests of their owners. The Sun covered PDP more than APC with the 

score of 275 (38% to 177 (24%), while The Nation covered APC more than PDP with the score of 260 (32%) to 

169 (21%) of the entire political stories. This shows that owner’s affiliation influenced the newspapers’ coverage 

of 2015 elections. 

Research Question 4: Did owner’s affiliation to a political party influence the prominence given to 2015 

elections? 

Table 5: Prominence given to stories by the four dailies 

Newspapers Front page Inside Back page Total 

The Vanguard 30 (4%) 648 (95%) 5 (1%) 719 

The Guardian 27 (5%) 523 (94%) 7 (1%) 557 

The Sun 43 (6%) 668 (92%) 21 (3%) 732 

The Nation 35 (5%) 775 (94%) 12 (1%) 822 

Total 135 2650 45 2830 

Findings revealed that The Sun and The Nation (newspapers owned by politicians) gave more 

prominence to political stories by placing them in front pages with 43 (6%) and 35 (5%) respectively while The 

Vanguard and The Guardian had lesser stories on front page with 30 (4%) and 27 (5%) respectively. Table 6 

shows the summary of ownership structure and placement of political stories. 

Table 6: Ownership structure and Placement of Stories 

Ownership Structure Front Page Inside Back page Total 

Papers owned by Politicians 78 (5%) 1443 (93%) 33 (2%) 1554 

Papers owned by Businessmen 57 (4%) 1207 (95%) 12 (1%) 1276 

Total 135 2650 45 2830 

Table 6 reveals that a total of 78 (50%) of political stories were published on the front pages of papers 

owned by politicians while 33 (2%) were published on the back pages. The rest of the stories 1443 (93%) were 

published on the inside pages. Newspapers owned by businessmen had a total of 5 (4%) front page stories, 12 



International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

86 

(1%) back page stories while others 1207 (95%) were published on the inside pages. Ownership therefore 

influenced the prominence given to the coverage of 2015 elections. 

Research Question 5: Did owner’s affiliation to a political party influence the direction of coverage of 2015 

elections? The data generated revealed the following as shown in table 7: 

Table 8: Direction of coverage of the four dailies 

 Direction of stories  

Newspapers Positive Negative Neutral Total 

The Vanguard 25 (3%) 10 (1%) 684 (96%) 719 

The Guardian 36 (6) 3 (1%) 518 (93%) 557 

The Sun 378 (52%) 267 (36%) 87 (12%) 732 

The Nation 452 (55%) 250 (30%) 120 (15%) 822 

Total 891 530 140 2830 

 Table 8 shows how individual newspapers gave direction to their political reports. The Vanguard and 

The Guardian were more neutral in their political reports with 6489 (96%) and 518 (93%) respectively while The 

Sun and The Nation slanted their stories according to the political affiliations of their owners. Table 9 below 

shows how ownership structure influenced the direction of coverage: 

Table 9: Ownership structure and direction stories 

 Direction of stories  

Ownership structure Positive Negative Neutral Total 

Papers owned by Politicians 830 (53%) 517 (33%) 207 (13%) 1554 

Papers owned by Businessmen 61 (5%) 13 (1%) 1202 (94%) 1276 

Total 891 530 1409 2830 

Table 9 shows that newspapers owned by politicians had a total of 830 (53%) positive political stories 

while 517 (33%) were negative. Only 207 (13%) of their political reports were neutral. This means that the 

papers used their reports in favouring or disfavouring political interests of their owners. Papers owned by 

businessmen on the other hand were more neutral in their political reports. Out of 1276 of their stories, 61 (5%) 

were positive, 13 (1%) negative while greater 1202 (94%) of the stories were neutral. 

Research Question 6: Did ownership structure influence the purpose of coverage of 2015 elections? The data in 

table 10 shows how ownership structure influenced the purpose of stories on 2015 elections. 

Table 10: Ownership structure and Purpose of Story 

 Purpose of Story  

Ownership Structure Educate Influence Castigate Total 

Papers owned Politicians 322 (21%) 715 (46%) 517 (33%) 1554 

Papers owned by Businessmen 919 (72%) 344 (30%) 13 (1%) 1276 

Total 1241 1059 530 2830 

 Table 10 above reveals that out of 1554 stories published by politically owned papers, 322 (21%) were 

educative in nature, 715 (46%) were aimed at influencing readers’ votes while the remaining 517 (33%) were 

aimed at castigating the political candidates. For the business-owned papers, 99(72%) of the stories were 

educative in nature, 344 (30%) were aimed at influencing the voting decisions of readers while 13 (1%) of the 

stories were aimed at castigating political candidates. 

 

4.1 Discussion of Findings 

This study basically aimed at content analyzing four Nigerian dailies, (The Vanguard, The Guardian, The Nation 

and The Sun) with two different ownership structures. The Vanguard and The Guardian are owned by 

businessmen while The Sun and The Nation are owned by politicians. The goal was to find out whether their 

ownership structures influenced coverage of issues especially the coverage of 2015 elections. The election period 

was purposively chosen because elections are topical and are serious national issues which are given utmost 

coverage. Six research questions guided the study with regards to ownership structure and amount of coverage, 

prominence, direction of stories and purpose of stories. 

 The first research question which sought to ascertain the amount of coverage given by the four dailies 

revealed that coverage was given to local issues in all ramifications. This finding supports Coulson’s (1994) 

finding that group and independent newspapers provide an appropriate amount of local coverage of issues. It is 

also in agreement with Druckman (2005) position that newspapers are less confined in the amount of coverage of 

issues when compared to the broadcast media. 

 The second research question which sought to find out whether ownership structure influenced the 

amount of coverage given to 2015 elections revealed that newspapers owned by politicians devoted more space 

to the coverage of political stories than papers owned by businessmen who were more interested in the coverage 

of economic stories. This is in conformity with Altschull’s theory of media ownership which maintains that the 



International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

87 

“content of the news media always conforms to the interests of those who finance the press” (McQuail, 2005 p. 

291). Newspapers owned by politicians paid attention to the coverage of political events in order to protect the 

interests of their financiers while those owned by businessmen covered more of economic related stories because 

their financiers are more interested in business-related stories and profit-making. The third research question was 

to find out whether owner’s affiliation to a political party influenced the amount of coverage given to the 

elections. The findings that The Sun newspaper covered more stories on PDP – Peoples Democratic Party – 

which is the party of Orji Uzor Kalu –its financier, answered this research question in the affirmative. The 

Nation newspaper similarly gave higher coverage to APC – All Progressive Party – which is the party of Ahmed 

Bola Tinubu –its financier. 

 This finding supports the outcome of the study of Shoemaker and Reese (1991) that media content 

reflects the interests of those who fund the media. This finding differs from the position of Lacy (1991) who 

reported that ownership have no effect on how news space is allocated. 

 The fourth research question which sought to ascertain whether owner’s affiliation to a political party 

influenced the prominence given to the coverage of 2015 elections revealed that papers owned by politicians 

placed 78 (50%) of their stories  on the front page while those owned by businessmen placed 57 (4%) of their 

stories in the front page. The four dailies, however, had greater percentage of their stories in inside pages, with 

1443 (93%) and 1207 (95%) for newspapers owned by politicians and businessmen respectively. This finding 

shows that all the papers devoted more spaces in the inside pages for detailed analytical political reports. 

However, the study shows that most of the topical reports on politics had their headlines on front pages while 

detailed reports were contained inside pages. This is in conformity with Umueri (2006) submission that the front 

page draws readers’ attention to topical issues contained in inside pages. 

 Research Question five helped the researchers to ascertain whether owner’s affiliation to a political 

party influenced the direction of coverage given to political reports of 2015 elections. The study found that 

papers owned by politicians slanted their stories according to political affiliations of their owners. The Sun was 

more positive in the coverage of PDP while The Nation was more positive in the coverage of APC. The 

Vanguard and The Guardian as papers owned by were more neutral in their coverage. This position supports 

Griffin’s (2000) view that media products reflect the preferences of the dominant power structures. This finding 

also confirms Anim (2007) study which reported that Nigerian newspapers are influenced by the interests of 

their owners rather than by the national interest. 

The last research question which sought to find out whether ownership structure influenced the purpose 

of the story revealed that papers owned by the political class mainly published stories that were intended to 

influence the voting decision of their readers. On the other hand newspapers with strict business inclination 

mainly published stories that aimed at educating their readers on the political events. This finding is in 

consonance with the view of Olusola (2010) that the interest of the media owner is always taken into 

consideration in the presentation of any media content. Again, this last finding consolidates Altschull (1984) 

theory of media ownership which maintains that the content of the press is directly correlated with the interests 

of those who finance the press. After all, “He that pays the piper, dictates the tune”. It is therefore correct to state 

that the press has ventured into the “production of consent” rather than “a reflection of consensus” (Griffin, 2000 

p. 340). 

 

5 Conclusion 

The data from this study revealed conclusively that in the coverage of issues, specifically 2015 elections, the 

newspapers owned by politicians reflected the dominant interests and views of their financiers in their political 

reports. Evidence from the data revealed that The Sun newspaper favoured the Peoples Democratic Party (PDP) 

which is the political party of the paper’s financier - Orji Uzor Kalu. The Nation, on the other hand, favoured the 

All Progressive Congress (APC) which is the political party of its financier - Ahmed Bola Tinubu. The interests 

of their owners influenced the amount of coverage given to stories, the direction of the coverage, prominence 

given to the stories and the purpose of the stories. Newspapers owned by businessmen, on the other hand, 

protected the economic interests of their owners. They were more neutral in the coverage of the 2015 elections. 

This, no doubt, was done in order not to favour any political party or candidate so as to continue to attract 

advertisements from all the parties and candidates. So the financial interests of their owners were considered in 

the amount of coverage, direction of coverage, purpose of story and prominence given to political parties and 

political candidates. 

 This study therefore concludes that media content just like Altschull (1984) propounded in his theory of 

media ownership, is directly correlated with the interests of those who finance the press. 

 

5.1 Recommendations 

Based on the findings of this study, the researchers recommended that: 

1. Nigerian journalists be encouraged to uphold objectivity no matter the pressure from their financiers; 



International Journal of African and Asian Studies                                                                                                                           www.iiste.org 

ISSN 2409-6938     An International Peer-reviewed Journal 

Vol.14, 2015 

 

88 

2. There is need for journalists in Nigeria and Africa in general, to be socially responsible in the coverage 

of politics and election; 

3. African journalists in general should embrace the cherished and universal ethics of the journalism 

profession by providing fair and balanced political reports.  

 

References 

Akhavan-Majid, R. and Boudreau, T. (1995). Chain-ownership, organisational size, and editorial role perception  

Journalism and Mass Communication Quarterly, 72 (4): 863-872. 

Akpunonu, E. (1999). The language of news media, Mass Communication and Journalism Quarterly, 43 (8): 87 

– 102. 

Altschull, J. H. (1984). Agents of power: the role of the access media in human affairs. New York: Longman. 

Anim, E. (2004). Newspapers coverage of President Obasanjo’s decision to contest the 2003 presidential election. 

Unpublished PhD Thesis,University of Uyo, Uyo-Nigeria. 

Anim, E (2007). Influence of geopolitical affiliations in newspaper coverage of national issues. Journal of 

Communication Studies 1 (6): 1-12. 

Anyaegbudike, K. C. (2002). Mediated politics. Public Opinion Quarterly, 49 (1): 38 – 57. 

Baran, S. J. and Davis, D. K. (2003). Mass communication theory: foundation, ferment and future. California: 

Thomson and Wadsworth. 

Druckman, J. (2005). Media matter: Political Communication, 22 (4): 463-481. 

Edegoh, L.O.N., Ezeh, N.C. and Samson, A.C. (2015). Evaluation of newspaper reading habits of youths in 

Anambra State, Nigeria. Journal of New Media and Mass Communication, 37: 63 – 71.  

Ekeanyanwu, T. N. (2012). The Nigeria press coverage of political conflict pluralistic society. Available at: 

http/:www.edumail.com.  Accessed 4th February, 2015. 

Galadima, D. and Enighe, J. (2001). The press in Nigerian politics: an historical analysis of issues and pattern of 

news coverage.  In I. E. Nwosu (Ed). The Nigerian Journal of Communication, pp. 62 – 74, Enugu: 

ACCE (Nigeria). 

Golding, P. (1983). Images of welfare: press and public attitude to poverty. Oxford: Blackwell. 

Griffin, E. (2000). A first look at communication theory.  New York: McGraw – Hill. 

Keohane, C. (2010). Television and news media audience. Oxford: Oxford University Press. 

Lacy, S. (1991). Effects of group ownership on daily newspaper content. Journal of Media Economics, 4 (1): 35 

– 47. 

Loulson, D. (1994). Impact of ownership on newspaper quality. Journalism Quarterly, 2 (71): 403-410. 

McQuail, D. (2005). McQuails mass communication theory. 5th Ed., London: Sage Publishers. 

Ndolo, I. S. (2005). Mass media: systems and society. Enugu: Rhycee-Kerex  Publishers Ltd. 

Nwosu, I. E. (2000). Effective media writing: mass media, advertising, public relations promotions. Enugu: E-

NOK Publishers. 

Olusola, O. (2010). Media ownership and the coverage of child rights in Nigeria newspapers:, The Nigerian 

Journal of Communication, 8 (1): 242-261 Uyo: ACCE (Nigeria). 

Omu, F.I.A (1978). Press and politics in Nigeria: 1980-1987. London: Longman Publishers. 

Shoemaker, P.J. and Mayfield, E.K (1987). Media ownership and objectivity  London: Routledge Publishers. 

Shoemaker, P. J. and Reese, S.D. (1991). Mediating the message. London: Longman Publishers. 

Udoakah, N. (1998). The use of cartoons in political communication in selected Nigeria newspapers. 

Unpublished PhD Thesis, University of Uyo, Uyo-Nigeria. 

Umechukwu P.O.J (2001): Mass media and Nigeria society –development issues and problem. Enugu: 

Thompson Printing and Publishing Co. 

Umueri, A. (2006). A content analysis of four Nigerian dailies on the proscription of publications in the 

Guardian, Concord and Punch stable. Journal of Communication Studies, 1 (4): 96-108. 

https://en.wikipedia.org/wiki/The-Sun-(Nigeria). 

https://en.wikipedia.org/wiki/The-Guardian-(Nigeria). 

https://en.wikipedia.or/wiki/The-Nation-(Nigeria). 

https://en.wikipedia.org/wiki/Vanguard-(Nigeria). 

 


